روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی در هفته منتهی به ٤ نوامبر(١٤ آبان‎ماه) برای سومین هفته ادامه یافت و قیمت نفت ایران بیش از ٤ دلار کاهش یافت.

قیمت نفت ایران به زیر ٤٥ دلار سقوط کرد
  • به گزارش خبرنگار شانا، قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به جمعه (١٤ آبان ماه) با چهار دلار و ٣٨ سنت کاهش به ٤٣ دلار و سه سنت برای هر بشکه رسید، میانگین قیمت نفت خام سبک ایران از ابتدای امسال تاکنون ٣٩ دلار و ٧٨ سنت بوده است.

    قیمت نفت خام سنگین ایران با چهار دلار و ٨٢ سنت کاهش به ٤١ دلار و ٨٢ سنت برای هر بشکه رسید؛ میانگین قیمت نفت سنگین ایران امسال تاکنون ٣٧ دلار و ٧٤ برای هر بشکه بوده است.

    قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته مورد بررسی، به ٤٣ دلار و ٦٠ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته پیش از آن، سه دلار و ٨٤ سنت کاهش نشان می دهد.

    به گزارش مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا در هفته منتهی به ٤ نوامبر با سه دلار و ٩٤ سنت کاهش، ٤٥ دلار و ٥٢ سنت برای هر بشکه معامله شد.

    همچنین قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال با چهار دلار و ٤٤ سنت کاهش، ٤٤ دلار و ٨٠ سنت برای هر بشکه معامله شد.

    قیمتهای نفت خام شاخص دوبی و عمان به ترتیب با سه دلار و ٧٩ و سه دلار و ٥٧ سنت کاهش به ٤٤ دلار و ٧٣ و ٤٥ دلار و ١٣ سنت برای هر بشکه رسید.

    عوامل متعددی در هفته مورد بررسی در تضعیف قیمت‌ها نقش داشتند. در همین رابطه می‌توان به پیشرفت نه چندان چشمگیر کمیته عالی‌رتبه کشورهای عضو اوپک جهت بررسی راه‌های عملی توافق الجزایر در تاریخ ٢٨ اکتبر اشاره کرد.

    وزیران نفت اوپک در یکصد و هفتادمین اجلاس (فوق‌العاده) کنفرانس اوپک در ٢٨ سپتامبر در الجزایر توافق کردند که در حمایت از قیمت‌ها، سقف تولید اوپک را به ٣٢,٥ تا ٣٣ میلیون بشکه در روز کاهش دهند این درحالی است که برخی کشورهای غیراوپک نیز از عدم کاهش و فریز تولید نفت خود سخن گفته‌اند.

    آقای بارکیندو، دبیرکل اوپک اعلام کرده است که روسیه، بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی جهان، در توافق با اعضای اوپک برای کمک به تراز بازار، تولید نفت خود را محدود خواهد کرد.

    افزایش سطح ذخیره‌سازی نفت خام در آمریکا نیز موثر بر کاهش قیمت‌های نفت در هفته مورد بررسی بود.

    سطح ذخیره‌سازی‎های نفت‎خام آمریکا در هفته منتهی به ٢٨ اکتبر با ١٤ میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه افزایش به ٤٨٢,٦ میلیون بشکه رسید. تحلیلگران دلایل اصلی این افزایش را بالارفتن حجم واردات نفت‌خام و کاهش درصد بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.